Obecnie w przypadku danych telematycznych nie chodzi już o to, czy jest to potrzebne, ale o to, który system wybrać. W zależności od wielkości i wymagań operacji, menedżerowie floty mogą wybierać między tańszym portem diagnostycznym na pokładzie (OBD) a bardziej zaawansowanym i droższym systemem sieci obszaru kontrolera (CAN). Decyzja, która opcja jest najbardziej odpowiednia, wymaga starannego rozważenia każdego przypadku z osobna.

OBD

Opcja rozwiązania OBD powoduje obniżenie kosztów instalacji i łatwy do zrozumienia sposób gromadzenia i dostępu do danych telematyki. Jednak wydawanie mniej nieuchronnie oznacza, że ​​będziesz musiał iść na kompromis w sprawie funkcji, które wpływają na wydajność i bezpieczeństwo.

Podczas gdy niektórzy ludzie popełniają błąd, sądząc, że to po prostu kwestia instalacji oprogramowania i natychmiastowego uzyskania dostępu, w rzeczywistości tak nie jest. Większość urządzeń wymaga profesjonalnej instalacji, nie tylko ze względu na ustawienie gniazda w pojeździe, ale także w celu maksymalizacji ich możliwości GPS.
Dostępność systemów OBD również pozostawia je otwarte na manipulacje i możliwość odłączenia przypadkowo (podczas serwisowania) lub celowo. Charakter oprogramowania może również powodować pewne problemy z bezpieczeństwem, ponieważ może zostać zhakowany przez połączenie za pośrednictwem sieci 2, 3 lub 4G. W niektórych okolicznościach może również losowo uruchamiać systemy alarmowe lub ostrzegawcze pojazdu.

Obecnie istnieją złożone problemy związane z korzystaniem z OBD i gwarancji producenta pojazdu, które należy dokładnie zbadać przed podjęciem decyzji o instalacji urządzenia.

CANs

Zainstalowanie droższego systemu oprogramowania CAN oznacza, że ​​dane pochodzą bezpośrednio z samego oprogramowania (które znajduje się za deską rozdzielczą pojazdu), oferując najwyższą wydajność i zwiększone bezpieczeństwo danych telematycznych. Oprogramowanie umożliwia bardziej intuicyjne rozwiązanie deski rozdzielczej, które nie wymaga ingerencji w dostęp za pośrednictwem okablowania lub połączeń fizycznych.
Oprogramowanie CAN generuje duże ilości dokładnych informacji w czasie rzeczywistym, co natychmiast przekłada nieprzetworzone dane telematyczne na niezbędny i bardzo użyteczny wgląd w podstawowe obszary działalności biznesowej na całym świecie, w tym konserwację, zdrowie i bezpieczeństwo, zarządzanie flotą i wykorzystanie sprzętu . Te systemy oparte na chmurze umożliwiają wysoce wydajny sposób obniżania kosztów i zwiększania wydajności mobilnej siły roboczej.

Maksymalizacja danych telematyki

Monitorowanie zachowania kierowcy i pojazdu oferuje wiele korzyści, takich jak umożliwienie ukierunkowanego szkolenia kierowców tam, gdzie jest to potrzebne oraz generowanie poprawy wydajności i zysków poprzez zwiększenie zużycia paliwa i zmniejszenie zużycia pojazdu. Wiele rozwiązań programowych jest przyjaznych dla programistów, co pozwala na łatwą integrację z innymi firmami. Ta łatwość integracji oznacza, że ​​korzystanie z nich w połączeniu z platformami takimi jak Courier Exchange (najbardziej zaufana sieć wymiany towarowej w Wielkiej Brytanii) umożliwia dostęp w czasie rzeczywistym, ulepszoną funkcjonalność i natychmiastową aplikację w różnych operacjach.
Wybór, czy zainstalować system diagnostyki pokładowej, czy system oprogramowania telematyki sieci obszarowej kontrolera, będzie zależeć od budżetu, wielkości floty oraz oczekiwań i wykorzystania zebranych danych. Najważniejsze jest to, że – jak zawsze – obniżony koszt powoduje kompromisy.